maanantai 27. heinäkuuta 2015

Tukholman reissu

Loman melkein viimeisiä päiviä saatiin viettää Tukholman auringossa!! :) Lähdettiin edellisenä päivänä ajeleen kohti Turkua ja oltiin serkkuni luona yötä ja aamusta suunnattiin kohti satamaa. Tällä kertaa otimme autonkin mukaan sinne. Itse olen käynyt Ruotsissa monia, monia kertoja, mutta Tukholman keskustassa olen tainnut käydä kaksi kertaa. Meidän perhe ei yleensä lähde täältä kotimaasta minnekään, koska nuo lääkärijutut yleensä sanelee mihin voidaan mennä. Mutta nyt otettiin riski ja lähdettiin. :)
Kaksi yötä oltiin Täbyssä hotellissa eli yksi kokonainen päivä oli aikaa kierrellä Tukholmaa. Meille todella sopivan pituinen reissu. Yön hotellissa nukuttuamme lähdettiin ihan ensimmäisenä kohti Stockholm Quality outletia. Hiukan Tukholman ulkopuolelle on tehty sellainen outlet kylä, missä oli kaikenlaisia outlet merkki myymälöitä, enempi tietoa TÄÄLTÄ. Kovasti emme sieltä mitään löytöjä tehneet. Jotain pientä ainoastaan. Mielestäni ne hinnat ei olleet kovinkaan erilaisia, kun täällä ja tuotteet lähes samanlaisia, joten miksi sieltä kantamaan niitä, niin emme nähneet oikein järkeä. Itse ostin yhden t-paidan ja vanhin löysi koripallon edullisesti.
Outlet kylän vieressä on myös Stadium outlet ja sieltä teimmekin sitten muutamia todella edullisia löytöjä. Hinnat olivat edullisia, ei kaikki, mutta osa kuitenkin. Isot pojat löysivät mm. takit itselleen ja t-paitoja ostettiin useampia. Pojat kun ovat venähtäneet tässä viimeisien kuukausien sisään tosi paljon pituutta, niin suurin osa vaatteista on pieniä... Tuohon paikkaan olimme todella tyytyväisiä!! :)
Onneksi myös Ruotsin puolella on Mc Donaldseja, joten ruokaakin saimme siellä. Toki tämä ruoka sellaista, joka rupeaa aika pian tökkimään, enkä montaa päivää pystyisi syödä. Onneksi ei tarvinnutkaan. ;)
Pysähdyimme erääseen lelukauppaan, jossa kassalla sitten selvisi, että siinä kaupassa ei voikaan maksaa käteisellä rahalla!!!! Kaksi nuorinta olivat aivan pettyneitä, kun eivät saaneetkaan leluja ostettua. Ihmeteltiin kyllä kovasti tätä!! Onneksi löydettiin vielä hienompi ja isompi lelukauppa, josta lapset löysivät mieleisensä jutut. <3
Tukholman keskustassa käytiin Vasa-laiva museossa ja oli kyllä tosi kiva paikka!! Voin lämpimästi suositella!! Meillä museosta tykkäsi koko perhe. Siellä viihtyivät isot ja pienetkin. Vasa-laivasta enempi löytyy tietoa TÄMÄN LINKIN TAKAA. Vasa-laiva museon vieressä oli Nordiska museet, mutta ne menivät niin aikaisin kiinni, että emme ehtineet, kun tuonne yhteen museoon. On mielestäni paljon mukavampi käydä ihan rauhassa kiertämässä yksi paikka, kun juosta monta läpi. Se ei ole meidän mielestä mitään lomailua!! Eikä varsinkaan lasten kanssa sellaisesta nauti kukaan. Tämä päätös tehtiin jo ennen reissuun lähtöä, että yksi paikka käydään rauhassa läpi. Vaihtoehtoina olivat tuo Vasa-laiva museo tai kuninkaanlinna. Mutta päädyimme tuohon vaihtoehtoon, kun porukalla äänestettiin asiaa. :) Eikä todellakaan kaduta asia yhtään!! Museossa pääsi tosi hienosti liikkumaan myös pyörätuolin kanssa.
Keskustasta sitten lähdettiin ajeleen Täbyhyn ja siellä käytiin kiertämässä isossa ostoskeskuksessa. Sinne menimme lähinnä sen takia, että pääsimme syömään ja ostamaan riisikakkuja. Tämän kierroksen jälkeen olikin porukka jo niin väsynyttä, että lähdimme hotellille.
Voin lämpimästi suositella myös tuota Scandic hotel Täbyä. Todella ystävällinen palvelu!! Meillä oli yhtenä iltana ihan pienestä kiinni, että olisiko jouduttu lähteä käymään lääkärissä neidin kanssa, mutta soitin meidän oman sairaalan päivystykseen, josta saimme ohjeet ja onneksi niiden kanssa sitten selvittiin se, eikä tarvinnut mihinkään lähteä!! Mutta hotellissa olivat ystävällisiä ja neuvoivat, että mihin pitäisi lähteä, jos tarve tulisi. Aamupalalla oli gluteenitonta ruokaa ja saimme myös maidottomia ym. Ensi vuodelle oli lapsilla toiveissa palata uudelleen Tukholmaan tai Ruotsiin jonnekin muualle. Jos näin päädymme, niin tuohon samaan hotelliin palaamme kyllä. :)
Ihana reissu meillä oli ja todella ihanan rentouttava loma kokonaisuudessaan!! Kyllä nyt jaksaa taas arkea hetken aikaa. ;) Kaikilla on todella rentoutunut mieli kyllä ja nautimme näistä viimeisistä lomapäivistä ennen koulujen alkua, ainoastaan mieheni aloitti tänään jo työt (vanhimman koulu alkaa tasan kahden viikon päästä ja kolmen muun koulut alkaa kahden viikon päästä tiistaina).
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!! <3

1. Voi mikä reissu teillä on ollut. Ihania kuvia. Tällaiset matkat aina piristävät kummasti.

1. Kiitos!! <3 Mun tulee aina näpsittyä noita kuvia kauheet määrät... ;) Se on kans sellaista omanlaista terapeuttista hommaa. Niinpä!! :) Kyllä ne tosiaan piristää tosi paljon!! Ja vaikka me oltiin kotoa pois vaan muutaman päivä, niin tuntui sille niinkun oltais oltu viikko pois. :D Mutta hyvä niin!! Uutta jo lapset tuossa mietti ja suunnitteli. Jospa ens kesänä päästäisiin sitten toteuttamaan, mutta haaveita olla pitää ja nyt nautitaan tästä hetkestä. <3